Прага,  
един сутринта непроходима от гости на града

За 2015 г. Чехия е посрещнала 28 млн. туристи, което е рекорд за страната и представлява 8 процента ръст спрямо предходната година, а дестинацията отбелязва устойчив ръст за всяка от предходните пет години. Информацията е публикувана от изданието „Чешки туризъм“.
Всеки турист харчи средно по 100 евро дневно. От „Чешки туризъм“ отчитат сериозен спад в броя на руските туристи за миналата година, който обаче веднага е бил заместен с огромен ръст от САЩ и азиатските държави. Всъщност,като ходи човек по улиците на чешката столица Прага, над половината лица, които вижда са на азиатци.За китайците дестинацията е истинско откритие. Най-много обаче са германските гости, следвани от словаци, австрийци и поляци. Приходът за най-силната година в туризма възлиза на около 9 млрд. евро, което представлява около 3% от БВП на страната.
Оттук следват няколко извода:държава, която е с население около 10,5 милиона, но с по-малка от България територия, без море (на изключително изгодни цени) привлича точно четири пъти повече туристи и постига над два пъти повече приходи от нас.
В България, която е с море, със зимни курорти, с планински туризъм и генерира 15% от БВП от туризъм, официалният брой на туристите е около 7 милиона, а официалните приходи са 3,5 млрд. евро.
Следователно Чехия разчита на работеща икономика, която допринася за доброто състояние на държавата, на нивото на образование в туристическия сектор и респективно това се отразява на обслужването. А обслужването, заедно с естествените дадености на страната водят все повече туристи. 
Не само в Прага, а в цялата страна не е оставено нито едно местенце като тераса, наблюдателна панорамна зона, която да не е обхваната от туристическо обслужване. Всяка историческа сграда в чешката столица предлага качване до върха си и таксите са между 2 и 5 евро на човек, а пред повечето такива места търпеливо се точат опашки и хората са готови да се катерят по всякакви стълби (в старите кули това могат да са по 10-тина етажа), за да погледнат отгоре.
Нито храната, нито услугите, нито стоките, нито атракционите са евтини.
Возене в ретроавтомобил, с каквито центърът на града е пълен, струва 50 евро (спрямо Венеция е на сметка, защото гондола по каналите е 80 евро). Ястие под 12-15 евро не може да се намери. И въпреки това всички най-добри заведения са постоянно пълни до малките часове, всички бирарии са със заети места.
Световната онлайн туристическа платформа TripAdvisor показва, че за последните пет години
чешката столица става все по-интересна на туристите по света и е вече твърдо на пето място по интерес за посещение сред първите 20 дестинации на планетата.
Никъде чехите не са конкретизирали колко са историческите им паметници, така както го правят българските официални представители на туризма – шашкаме света с бройката от 40 хиляди, но силно неинформираните азиатски, американски, британски и други туристи си падат по по-дребни бройки, по-скъпо настаняване, значително по-скъпа храна от българската и се бутат неспирно по улиците на Прага.
Сравнение в данните между притока туристи в конкурентните на чешката столица Будапеща и Виена показва респективно 7,7 млн. гости на унгарската столица и почти 7 млн. за автрийската. Всяка от тези държави бележи ръст с между 11 и 14 на сто в броя на китайските туристи и над 20 процента повече от азиатските държави.
Изненадващото в сравненията е, че
Австрия с нейните най-утвърдени и ценово достъпни ски курорти в Европа е с общ брой от 26,7 млн. туристи за 2015 г., което е с около милион по-малко от Чехия.
Български официални представители в туризма от години говорят за възможностите страната ни да бъде целогодишна дестинация за медицински туризъм, постоперативно възстановяване и терапия с минерална вода.
Явно никой у нас не е проверявал докъде са стигнали чехите в тази сфера и че само по тази линия посетителите от Германия -
поне 10 години се лее легендата как ще подпишем договор с германската здравна каса и така всички техни пенсионери ще отидат в Поморие на кални бани,
се увеличават с хиляди на година. Чехите обаче предлагат всичко: от пластични операции, през инвитро процедури, постоперативно лечение и всичко е съчетано с комфорт и... сертифицирано СПА и уелнес. Явно политиката им е работеща, защото няколкостотин хиляди гости избират Чехия по медицински причини и отсядат в страната от няколко дни до няколко месеца. Те
така и не знаят, че СПА столицата на Балканите е във Велинград.
Втората по мащаб здравна застрахователна компания в Германия АОК, която отговаря за здравето на около една трета от всички германци, е подписала договори за медицински процедури и последващи терапии с Австрия, Чехия, Италия и Турция. В някои от случаите пациенти се изпращат в Полша или Испания.
Най-голямата здравно-застрахователна компания на Германия ТК използва акредитирани СПА клиники за своите пациенти към 26 партньорски центъра в Австрия, Полша, Чехия, Словакия, Унгария. Там застрахователят плаща директно цялата процедура. Явно и от ТК не са чували за Велинград.
Чешкото здравно министерство съобщава, че на годишна база
броят на англичаните, германците и други западноевропейци, които избират страната за медицински процедури и възстановяване расте с по 15 на сто за последните 5 години.
Знаят ли туристите, когато отиват в Чехия какво да очакват? Напълно непредставителна анкета по улиците на Прага разкрива, че хората искат да посетят столицата защото са чули „че е много красиво“. Огромни групи млади католици, включително от Австралия, посещават храмовете и се срещат със сродни на тях младежки формирования. От Азия водещи са гостите от Южна Корея. Неколцина от тях определиха харесването си в следната градация: „Красиво, хубава храна, бира, забавно“.
Местните говорят добър английски, готови са да обясняват с ентусиазма на гидове.
За българите е препоръчително да не обменят пари в техните чейндж бюра, които са сложили такса от 20 на сто. Най-сигурно е да се теглят пари от банкомат. На повечето места може да се плаща на ПОС терминал, но е желателно да се носи и кеш.
Гореща препоръка към туристите в центъра на града е да бъдат с равни обувки с дебели подметки (маратонки или спортни сандали). Ако обувките са тънки, изцяло калдъръмената повърхност причинява огромна болка в стъпалата само след два часа. Ходенето на платформи за жените гарантира извиване на глезените през няколко крачки.
Любителите на фотографията могат да открият относително празен прочутия Карлов мост само около 5 сутринта. В 6 туристите вече са навсякъде.
Ако посещението на чешката столица е посред лято, задължително се информирайте дали хотелът предлага вътрешна климатична система или поне вентилатор. В името на опазването на оригиналната архитектура, на нито едно здание не можете да видите външно тяло на климатик, по тротоарите не капе от никъде.
За любителите на фотографията градът е неизбродим – няма такова място, което да не заслужава да бъде снимано,
а за знакови сгради това е задължително по няколко пъти на ден – в зависимост от ъгъла на светлината.
Мостовете над Вълтава са част от атракцията на града и може да се мине далеч отвъд легендарния Карлов мост, а красотите изобщо не свършват.
Цените на сувенирите са сходни с тези в Австрия, като ръчно изработеното стъкло е не по-евтино от майсторската работа на италианския остров Мурано.
И тъй като туризмът не може без сладко хапване, ако обичате месо, едно добре препечено „свинско коленоу“ (джоланче) ще бъде отлично възнаграждение за загубените калории в тичане нагоре-надолу по древни стълбища, по старинни калдъръми и по уникални площади.

Коментари

Популярни публикации от този блог